Mari Istighfar

Wednesday, May 19, 2010

Cinta & Kasih

Sirah Nabawiyyah
Suatu kisah perjalanan hidup Rasulullah S.A.W


"Tak kenal, maka tak cinta.." Itulah sebahagian dari kata-kata yg sering kita dengar. Jika kita tidak mengenali seseorang, mana mungkin perasaan cinta akan hadir dalam lubuk hati seseorang. Di kesempatan waktu ini, saya ingin mengajak rakan-rakan untuk kita sama-sama menghayati setiap penceritaan tentang perjalanan Rasulullah s.a.w bermula sebelum kelahiran Baginda sehinggalah kewafatan Baginda.

Allah s.w.t berfirman :

قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
Maksudnya : "Katakanlah jika kamu benar-benar mencintai Allah, maka ikutilah aku, nescaya Allah akan mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang"
(Surah Ali-Imran :ayat 31)

Rasulullah s.a.w bersabda :

قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: لاَ يُوْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى اَكُوْنَ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنْ وَالِدِهِ وَوَلِدِهِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِيْنَ
"Tidak sempurna Iman salah seorang kamu, sehingga aku lebih dicintai dari orang tuanya, anaknya dan sekalian manusia.
(HR Bukhari & Muslim)


Jelas kepada kita tentang kewajipan mencintai Rasulullah s.aw lebih dari segala-galanya. Cinta kepada Rasulullah s.a.w bermaksud kecenderungan hati seorang muslim kepada Nabi Muhammad s.a.w yang mana kesannya mengatasi cintanya kepada dirinya, ibubapanya, anak-anaknya dan semua manusia lain.

Di antara tanda cinta terhadap Rasulullah ialah :
  1. Mencontohi dan mengamalkan sunnah Baginda
  2. Banyak mengingati dan menyebut namanya
  3. Menyampaikan selawat dan salam kepada Rasulullah s.aw
  4. Membaca dan belajar Al-Quran
Antara cara @ metode untuk menunjukkan kita cinta dan kasih kepada baginda ialah dengan kita membaca buku sirah dan menghayatinya. Di samping membaca, lidah kita sentiasa berselawat ke atas Nabi Muhammad "Sallahu Alayhi Wasallam"

Jom Pakat2 baca buku Sirah Nabi.

Banyak buku-buku dan kitab-kitab menceritakan mengenai sirah Nabi malah Al-quran sendiri merupakan sumber utama dalam menerangkan kisah hidup Nabi Muhammad s.aw.

Antara buku sirah yang sedang saya baca ialah buku " Al-Rahiq Al-Makhtum. Sirah Nabawiyah S.A.W" karangan asal oleh al-Sheikh Safiyyu al-Rahman al-Mubarakfuri. Diterjemah oleh Muhammad Ramzi Omar.

Perbuatan, percakapan, pergaulan dan kepimpinan
Baginda sebagai pemimpin masyarakat dan keluarga harus diteladani oleh semua muslim kerana Baginda mempunyai segala kesempurnaan yang tidak boleh dipertikaikan. Baginda adalah seorang yang maksum namun Baginda tetap tekun dan khusyuk mengerjakan ibadah dan sentiasa memohon keampunan daripada Allah s.w.t.

Jika kita membaca buku sirah, menghayati kisah-kisah di dalamnya, akan memberi kesan kepada diri kita erti sebuah perjuangan Rasulullah membawa risalah Islam. Pelbagai mehnah dan tribulasi dilalui oleh Baginda, namun baginda tetap tabah dan cekal menghadapinya sehingga Baginda wafat. Dengan menghayati kisah ini, sudah tentu membuatkan diri seseorang itu kasih dan cinta kepada diri Rasulullah s.a.w.

0 ulasan: