Mari Istighfar

Tuesday, July 13, 2010

Bola Memang Bulat

Sepanyol Juara Dunia 2010

Kejohanan Fifa World Cup 2010 di Africa Selatan telah pun melabuhkan tirainya. Kehebatan pasukan Spain menewaskan Belanda dalam saingan Final merupakan saat bersejarah dalam skuad bola sepak Spain yang buat julung kalinya membawa pulang piala yang menjadi lambang kekuatan mereka. Mungkin zaman sekarang ni merupakan kegemilangan bola sepak La Roja kerana menambah koleksi kejuaraan selepas menjulang piala EURO 2008. Dari Juara Eropah, kini bergelar Juara Dunia pulak.

Gol tunggal spain jaringan iniesta


Entah bila la pasukan bola sepak Malaysia dapat menjulang piala ni. lupakan je la, mutu bola sepak negara pun tak konsisten. Biasa la, bola kan bulat, berpusing pulak tu. Harap semangat je tak cukup. Peminat ramai pun bukannya minat dengan perlawanan Liga Super ataupun Piala Malaysia pun, tapi minat tengok EPL. Semua ni disebabkan kurang pemain yang berbakat dan berjiwa besar kot. Boleh jadi permainan hambar yang ditunjukkan oleh pemain dalam negara menyebabkan penyokong lari.

Kalau Malaysia mampu masuk World Cup memang respect la, sebab automatik seluruh dunia kenal dengan Malaysia. Tambah pulak kena belasah dengan pasukan gergasi, pasukan underdog la katakan. sekurang-kurangnya Malaysia jadi terkenal.hehe,

World cup 2010 ni secara keseluruhannya memang menarik dan tertarik. Sebab tak jangka pulak, pasukan hebat-hebat banyak yang disingkirkan terlalu awal seperti pasukan Italy (Juara WC 2006) dan Perancis. Kedua-dua pasukan ni masa WC 2006 dulu merupakan pasukan yang hebat berentap di gelanggang akhir. Namun apakah daya, adat permainan, kadang-kadang menang, adakalanya kalah.

Begitu juga nasib Pasukan Brazil, tak berhasil langsung permainan yang ditunjukkan. dah la Brazil tu team favourite. Argentina pun sama jugak, kalah teruk pulak tu dengan German. Coach dah ok dah. Semangat gila Maradona memimpin Argentina, Namun kalah sekali sudah cukup menyingkirkan pasukan yang Brazil dan Argentina.




Hampir kesemua perlawanan dari start pembukaan Piala Dunia sampai la perlawanan akhir semua aku tengok. kebetulan pulak tengah time cuti semester. Kalau tak tengok live pun, tengok Highlight je kat Astro. Kadang-kadang sampai boring pulak.

Jika melihat aksi pemain-pemain yang terkenal dan ternama beraksi dalam kejohanan WC ni, semua permainan mereka tidak serba menjadi seperti Messi, Kaka, Rooney, dll. Walaupun hebat bermain dalam kelab, namun gagal menunjukkan prestasi terbaik bermain di pentas antarabangsa.

World Cup kali ini penuh dengan pelbagai kontroversi antaranya dari segi mutu pengadilan yang lemah yang menyebabkan gol pasukan England tidak dikira walaupun sudah melebihi garisan gol. Selain itu, pengadilan yang lemah dalam menentukan kedudukan outside mengakibatkan mental sesebuah pasukan menurun dan menyalahkan pengadil.

Bola Jabulani juga menjadi kontroversi pada aksi perlawanan WC kerana mendapat kritikan dari pemain-pemain ternama dunia. Mereka mengatakan bola ini mudah mengubah arah dan menyukarkan gol keeper.

"tangan tuhan" versi baru yang menyebabkan pasukan Ghana kempunan mara ke separuh akhir apabila penyerang Uruguay Luis Suarez menafikan gol pada minit-minit terakhir perlawanan dengan mengunakan tangan seolah-olah dia yang keeper.

Paul mengumumkan persaraan menjadi tukang tilik

Wujud sotong kurita yang bernama Paul yang mempunyai kuasa psikik, ramalannya 100 % tepat sepanjang meramalkan pasukan mana yang akan menang. Sebelum ni, Paul hanya meramal pasukan German. Boleh tergugat akidah umat Islam dengan ramalannya yang tepat itu melainkan orang-orang yang beriman dan berfikir. Selepas ni, ramai la saintis-saintis yang akan membuat kajian tentang kebijaksaan sotong. Begitulah indahnya makhluk ciptaan Allah.

Dengan kemenangan Spain berakhirlah World Cup 2010 di Afrika Selatan. Mungkin selepas ini penyokong Spain akan bertambah ramai dan akan menjadi sebuah pasukan yang digeruni lawan seperti pasukan Brazil dan Argentina. Nantikan kemunculan World Cup 2014 di Brazil.
To be Continue...

SENARAI PENERIMA ANUGERAH

1. Pemain Terbaik Piala Dunia (Bola Emas)
DIEGO FORLAN (URUGUAY)

2. Pemain Muda Terbaik Dunia
THOMAS MUELLER (JERMAN)

3. Penjaga Gol Terbaik Piala Dunia
IKER CASILLAS (SEPANYOL)

4. Penjaring Terbanyak (Kasut Emas)
THOMAS MUELLER (JERMAN)
5. Pemain Terbaik Perlawanan Akhir
ANDRES INIESTA (SEPANYOL)

6. Permainan Bersih (Fairplay)
SEPANYOL


0 ulasan: